kanaalboek
kanaalboek
  • Home
  • contact
  • links
  • ais
  • gtitool
  • Bass
  • marifoonindeling
  • rws 88
  • sluizen algemeen
    • oostsluis
    • middensluis
    • westsluis
      • autoboten
      • tijschepen
  • havens/ligplaatsen
    • veerhaven
    • oosthaven
    • westhaven
    • zijkanaal A
    • noorddok
    • zuiddok
    • massagoedhaven
    • zevenaarshaven
    • yarahaven
    • zijkanaal B
    • zijkanaal C
    • autrichehaven
    • zijkanaal D
    • zijkanaal E
    • zijkanaal F
    • zijkanaal G
    • zijkanaal H
    • rosier
    • glasfabriek
    • douanekade
  • kanaal
    • kanaalpeil / spuien
    • goesekade
    • kegelpalen
    • pont sluiskil
    • passeerplaatsen
    • havennummers Gent
    • geoweb
    • Globespotter
  • bruggen
    • brug sluiskil
    • brug sas van gent
    • zelzate brug
  • braakmanhaven
    • steigers ABC west
    • steigers ABC oost
    • oceandock noord/zuid
    • Oiltanking
    • dienstensteiger
    • containerkade
    • scheldesteiger
  • nieuwe sluis
  • peilkaarten
  • haven nummers
  • google maps
  • zoeken
Home » braakmanhaven

Diepgangen BRAAKMANHAVEN zijn t.o.v LAT

 

Braakmanhaven

De Havenmeester van North Sea Port maakt bekend:

 dat gelet op de artikelen 4.19 en 5.1 van de Havenbeheersverordening Zeeland Seaports 2011

 en in overleg met het Loodswezen Scheldemondenen mede gelet op:

de Scheepvaartverkeerswet van 7 juli 1988 de volgende voorschriften worden vastgesteld voor de vaart in de Braakmanhaven te Terneuzen:

 

 

  1. Aankomst in de haven
    1. Alle zeeschepen die de haven oplopen dienen een kielspeling van tenminste één meter van aan te houden.
    2. Zeeschepen met een diepgang van 11.00 meter of meer mogen de haven uitsluitend oplopen in de tijpoort, die berekend wordt door de Verkeerscentrale Terneuzen, rekening houdende met de waterstand en de grootste diepgang. De loodsen van bovengenoemde zeeschepen zullen zich tijdig op de hoogte moeten stellen van de tijden van de tijpoort.
    3. Schepen met een lengte van 210 meter of meer en/of een diepgang van 12,00 meter of meer dienen de Braakmanhaven uitsluitend op te lopen in de periode rond stil van hoog. Indien de tijpoort dit toelaat kan de haven eveneens worden opgelopen in de periode rond stil van laag.

 

  1. Sleepbootassistentie
    1. In deze bekendmaking wordt onder sleepbootassistentie verstaan:

           het slepen of duwen van het te assisteren zeeschip.

  1. Zeeschepen dienen gebruik te maken van het sleepgerei van de sleepboten.

 

III.        Varen in de haven

Zeeschepen die bij aankomst de haven oplopen en/of bevaren dienen gebruik te maken van sleepbootassistentie met dien verstande dat:

  1. Zeeschepen bestemd voor de containerkade, gelegen in de zuidwest hoek van de Braakmanhaven, zijn vrijgesteld van sleepbootassistentie.
  2. Schepen uitgerust met 2 keer azimuth, azipod, of schottels achter worden gelijk gesteld aan een schip met een hekschroef.

 

 

  1. Vertrek uit de haven

Zeeschepen die vertrekken uit de haven dienen gebruik te maken van sleepbootassistentie met dien verstande dat:

  1. Zeeschepen bestemd voor de containerkade, gelegen in de zuidwest hoek van de Braakmanhaven, zijn vrijgesteld van sleepbootassistentie.
    1. Zeeschepen die uit de haven vertrekken dienen een kielspeling van tenminste één meter van aan te houden.

Schepen uitgerust met 2 keer azimuth, azipod, of schottels achter worden gelijk gesteld aan een schip met een hekschroef.

 

 

.     Afgemeerd liggen

  1. Een zeeschip op de ligplaats Oceandock moet met het voorschip om de noordwest afmeren;
  2. Een zeeschip op de ligplaatsen Braakmansteiger of OTT-steiger moet met het voorschip om de Noord afmeren tenzij manifolds of werkzaamheden een ligging om de Zuid vereisen;
  3. Een zeeschip op de ligplaats OTT-2 moet met het voorschip om de Zuid afmeren tenzij manifolds of werkzaamheden een ligging om de Noord vereisen;

 

 

  1. Maximale scheepsafmetingen
  1. Een zeeschip mag geen ligplaats nemen aan de Braakmansteiger A - Oost.
  2. Een zeeschip mag geen ligplaats nemen op de steiger OTT-4.

 

VII.       Varen bij slecht zicht

  1. Voor vaartuigen die de Braakmanhaven willen bevaren zonder een goedwerkende radarinstallatie dient het zicht tenminste 250 meter te bedragen.
  2. Voor vaartuigen bestemd voor de containerkade gelegen in de zuidwest hoek van de Braakmanhaven gelden, mits de vaartuigen zijn uitgerust met een goedwerkende radarinstallatie, geen zichtbeperkingen.
  3. Voor binnenschepen bestemd zijn voor de Dow of Oiltanking steigers dient, mits de binnenschepen zijn uitgerust met een goedwerkende radarinstallatie, het zicht tenminste 100 meter te bedragen.
  4. Voor zeeschepen bestemd zijn voor de Dow of Oiltanking steigers dient, mits de zeeschepen zijn uitgerust met een goedwerkende radarinstallatie, het zicht tenminste 250 meter te bedragen.
  5. Voor vaartuigen die vertrekken gelden, mits de vaartuigen zijn uitgerust met een goedwerkende radarinstallatie, geen zichtbeperkingen.

 

 

VIII.      Bijzondere omstandigheden

Afhankelijk van de omstandigheden, technische mogelijkheden of verkeerssituatie kan de havendienst van Zeeland Seaports speciale en aanvullende voorschriften geven dan wel afwijken van deze voorschriften.

 

 

  1. Inwerkingtreding

Nautische aanwijzing NA1/BR/2010 worden hierbij ingetrokken.

Deze voorschriften treden in werking met ingang van 15 januari 2014.

Deze voorschriften zullen worden gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant.

Terneuzen, 8 februari 2017

De Havenmeester Zeeland Seaports

      Hollander

 

  

Gebruik van fire wire 

 

Havenreglement ZSP 2011 artikel 2.8 1e lid :

Een zeeschip van een lengte van > 120 meter dient op het voorschip een sleeptros gereed te hebben die tot op de waterspiegel uitgevierd is en gebruiksklaar is.

                                                                                                                               

Weer- instructie Dow-marine steigers :

 

Actie bij naderen onweer:

  Alle beladingen en lossingen te stoppen.

 

Na melding van ES/S windwaarschuwing windkracht 6 beaufort :

- Controle afgemeerde schepen

- Tc checkt met havendienst Terneuzen wat de windverwachting is voor de komende 12 uur.

 

vanaf windkracht 7 Beaufort :

- Zorg voor extra alertheid op spanning van meertrossen.

-Beoordeel met bemanning of laden/lossen verantwoord is.

 

Vanaf winkracht 8 beaufort :

- Geen schepen meer laten afmeren en schepen die al afgemeerd zijn niet aankoppelen.

- Schepen die al opvarend zijn in overleg met havendienst/loods beoordelen of deze onder heersende weer-omstandigheden veilig kunnen afmeren (eventueel extra sleepboot voor schrijven)

-Binnenvaart die onderweg is verzoeken elders ligplaats te nemen.

 

* ( deze voorwaarden zijn van DOW en gelden dus enkel voor de DOW-steigers ) 

 

 

Scheepsbewegingen op Braakmanhaven :

Het is toegestaan om meer dan 1 scheepsbeweging tegelijk toe te laten op de Braakmanhaven.

Hierbij wel rekening houden met de beperkte zichtbaarheid van onze radar in de haven.

De veiligheid van de scheepvaart dient bij het toestaan van meer dan 1 scheepsbeweging de hoogste prioriteit te hebben.

De verkeerleider moet naar eigen inzicht dit toestaan of verbieden.

(memo 5 januari 2006)

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

braakmanhaven

  • steigers ABC west
  • steigers ABC oost
  • oceandock noord/zuid
  • Oiltanking
  • dienstensteiger
  • containerkade
  • scheldesteiger
© 2010 - 2018 Havens-sluizen-en-kanaalboek.jouwweb.nl
Gratis gemaakt met JouwWeb